Brudnopis Filozoficzny - Dźainizm
Główne postaci/twórcy: tradycja mówi o dwudziestu czterech Tirthankara Dżinizmu. Najwcześniejszym, dwudziestym trzecim, po którym zostały historyczne świadectwa był Pārśva (pomiędzy IX a VII p.n.e.), ostatnim był Vardhamana Mahāvīra (V lub VI p.n.e.). Do najbliższych nam przedstawicieli dżainijskiej filozofii są Yaśovijaya (1624-1688), oraz obecnie - Aacharya Mahapragya, Pt. Sukhlal i Dr. Mahendrakumar Nyayacarya.
Okres powstania: Filozofię dżainizmu wywodzi się do pierwszego tirthankara – Rsabha, które istnienie jest w znacznej mierze kwestią mitologiczną. Jednak filozofię możemy wywodzić od wspomnianego już Mahāvīra, czyli w okolicach V/VI w.p.n.e.)
Główna teza: Wiara w niezależnie istniejące duszę i materię, brak najwyższego stworzyciela, właściciela lub niszczyciela. Silny wpływ pojęcia karmy. Wieczny i niestworzony wszechświat. Ogromna rola doktryny nie używania przemocy. Relatywność prawdy, moralność i etyka oparta na wyzwoleniu duszy.
Główne pojęcia:
Dravya – wszechświat składa się z dravyalub substancji:
Jiva – dusze
Ajiva – substancje nie-żyjące:
Pudgala – materia, sklasyfikowana, jako stałe, płynne, gazowe i energetyczne karmiczne materiały.
Paramānu - lub cząsteczki ostateczne to podstawowe bloki budujące materię. Jest to odniesienie do idei atomizmu, koncepcji mówiącej, że wszystko, poza duszą, składa się z atomów.
Dharmatattva – medium ruchu
Adharmatattva – medium odpoczynku
Ākāśa – przestrzeń, substancja zawierająca w sobie wszystkie substancje, jest wieczna i nieskończona.
Kāla – czas, który według dżainizmu jest prawdziwym bytem, aktywności i zmiany mogą zostać osiągnięte tylko poprzez czas.
Ajiva – substancje nie-żyjące:
Pudgala – materia, sklasyfikowana, jako stałe, płynne, gazowe i energetyczne karmiczne materiały.
Paramānu - lub cząsteczki ostateczne to podstawowe bloki budujące materię. Jest to odniesienie do idei atomizmu, koncepcji mówiącej, że wszystko, poza duszą, składa się z atomów.
Dharmatattva – medium ruchu
Adharmatattva – medium odpoczynku
Ākāśa – przestrzeń, substancja zawierająca w sobie wszystkie substancje, jest wieczna i nieskończona.
Kāla – czas, który według dżainizmu jest prawdziwym bytem, aktywności i zmiany mogą zostać osiągnięte tylko poprzez czas.
Karma – podstawowa zasada psycho-kosmologii dżainizmu. Obejmuje nie tylko przyczynowość, ale jest złożona z subtelnej ekstra materii, która przenika duszę. Karma jest wyobrażana, jako rodzaj skażenia, które barwi dusze na różne kolory. Na podstawie karmy, dusza dokonuje transmigracji i reinkarnuje w różnych stanach istnienia – jak niebo albo piekła, zwierzęta lub ludzie.
Kosmologia – według dżainizmu nie istnieje kreator wszechświata. Wszechświat jest nie-stworzony, wieczny, bez początku i końca.
Kalchakra – czas jest bez początku i wieczny. Kālacakra, kosmiczne koło czasu kręci się bezustannie. Koło podzielone jest na dwa półobroty, Utsarpiṇī – czas wznoszący i Avasarpiṇī – czas opadający, które następują po sobie. Utsarpiṇī to czas postępu i szczęścia, Avasarpiṇī to czas smutku i niemoralności. Każdy z nich zawiera niezliczone okresy czasu i są podzielone na sześć nierównych epok. Obecnie cykl jest w avasarpiṇī, składający się z następujących epok:
Suṣama-suṣamā
Suṣamā
Suṣama-duḥṣamā
Duḥṣama-suṣamā
Duḥṣama
Duḥṣama-duḥṣama
Suṣama-suṣamā
Suṣamā
Suṣama-duḥṣamā
Duḥṣama-suṣamā
Duḥṣama
Duḥṣama-duḥṣama
W utsarpiṇī porządek epok jest odwrócony. Zmiana epok i cyklów nie jest zależna od żadnych nadnaturalnych bytów, po prostu następują po sobie.
Anekāntavāda – teoria relatywnego pluralizmu i wolości spojrzeń. Prawda i rzeczywistość są odbierane różnie z różnych punktów widzenia i żaden z nich nie jest kompletną prawdą. Żadne specyficzne, pojedyncze ludzkie spojrzenie nie może zostać uznane, jako absolutnie prawdziwe. Chętnych do zgłębienia tej koncepcji zachęcam do zapoznania się z indyjską przypowieścią „Pięciu ślepców i słoń” (google za przewodnika).
Syādvāda – jest odzwierciedleniem relatywizmu wiedzy. Etymologicznie, słowo syādoznacza „być może”, „może”, ale w kontekście syādvādy oznacza – „z pewnej perspektywy”, „w pewnym sensie”. W tej doktrynie, żadne oświadczenie nie może oddać natury rzeczywistości w pełni i dlatego wymagane jest dodawanie pojęcia syādi poprzez to usuwanie dogmatyzmu i pretensji do absolutnej prawdy w twierdzeniach.
Nayavāda – teoria częściowych punktów widzenia lub stanowisk. Obiekt ma nieskończoną ilość aspektów, ale gdy go opisujemy w praktyce, zwracamy uwagę jedynie na ważne aspekty, a ignorujemy nieistotne. To nie neguje istnienia żadnych cech, atrybutów czy samych aspektów; są po prostu nieistotne z praktycznego punktu widzenia.
Etyka – oparta jest na pięciu wielkich przysięgach:
Ahimsa – wyrzeczenie się przemocy
Satya – mówienie tylko prawdy
Asteya – nie-kradzenie
Brahmacharya – celibat
Aparigraha – brak posiadania
Satya – mówienie tylko prawdy
Asteya – nie-kradzenie
Brahmacharya – celibat
Aparigraha – brak posiadania
Te etyki nie dotyczą tylko fizycznych działań, ale dotyczą także sfery mowy i myśli. Czwarta przysięga dosłownie oznacza podążanie za absolutem i w tradycjach dżainizmu nie oznacza przysięgi celibatu do końca życia. Donosi się do około 5-8 rokiem życia i trwa od 14 do 20 lat, kiedy to czas poświęca się na naukę i składa się przysięgę ścisłego celibatu.
Notatki do Brudnopisu:
Ogólnie bardzo ciekawa filozofia. Bo w takiej perspektywie ją rozpatruje, mimo, że jest podstawą systemu religijnego. Koncepcje atomizmu materii i część etyczna (poza celibatem J) są pociągające i ciekawe. Podobnie cała epistemologia skłaniająca się do relatywizmu i de facto, do pewnego rodzaju sceptycyzmu wobec rzeczywistości. Biorąc pod uwagę, że to ostatni tirthankara, Mahavira, dodał celibat do listy etycznej dżainizmu i jeśli możemy je zignorować, to ta filozofia zasługuje na pełne trzy gwiazdki. Oczywiście subiektywnej oceny J
Komentarze
Prześlij komentarz